Overal in de wereld heb je natuurlijk verschillende tv programma’s. Logisch ook, want het heeft als Nederlander niet veel zin om het lokale nieuws van Vietnam te kijken, en andersom ook niet. Maar hoe zit het dan met de Nederlandse tv shows? 

Sowieso hebben de tv’s zelf zich enorm ontwikkeld de afgelopen jaren. Vroeger was een tv een enorme doos eigenlijk, enorm vierkant en dik. Hedendaagse tv’s zijn veel dunner en groter in schermoppervlak. Veel tv’s staan nog wel op pootjes, maar je hebt nu ook andere systemen om een tv te plaatsen. Zo kun je de tv bijvoorbeeld met een tv beugel aan de muur hangen. Een andere optie, is gebruik maken van tv liften. Dan kun je de tv bijvoorbeeld in een kast of de grond inwerken, en wanneer je tv wilt kijken, haalt de lift de tv omhoog. Wanneer je de tv dus niet gebruikt, lift je hem veilig de kast in, en kan er ook niks mee gebeuren.

Naast de ontwikkeling van de tv zelf, hebben de Nederlandse tv programma’s zich ook enorm ontwikkeld. In het hele begin, waren en landelijk slechts drie tv programma’s, allemaal in handen van de overheid. Ook toen er meer programma’s kwamen, waren deze nog allemaal in handen van de overheid. Het thema van alle programma’s was ook hetzelfde, namelijk het publiek informatie brengen. 

Tegenwoordig zijn er ook veel commerciële programma’s. Deze zijn niet in handen van de overheid, maar in handen van publieke eigenaren. Een van de grootste Nederlandse tv shows eigenaren, is bijvoorbeeld John de Mol. Deze publieke eigenaren hoeven geen educatieve shows te bedenken, en dat is dan ook wel zeker zichtbaar. Veel programma’s slaan eigenlijk helemaal nergens op. Sommige shows draaien al jaren, en vallen eigenlijk steeds weer in herhaling. Andere programma’s zijn eigenlijk gewoon meer van hetzelfde, en lijken enorm op elkaar. Ook zijn er steeds meer programma’s, die aan de hand van sex en mooie lichamen kijkers proberen te trekken. Deze programma’s zijn vaak drama, drama en nog eens drama. Veel van deze Nederlandse programma’s hebben het concept afgekeken van de Amerikaanse of Britse versie. Dat is opzich niet erg, maar in mijn optiek zijn de Nederlandse versies vaak zwakke aftreksels van de originele shows.

De commerciële programma’s bestaan eigenlijk niet eens om de programma’s zelf, maar om de reclames. De reclame’s zijn wat de kanalen draaiende houdt, want die leveren geld op. De shows zijn eigenlijk alleen opvullingen tussen de verschillende reclames door. Hoewel dit bij het publiek enorme frustratie kan opleveren, zijn reclames nodig om de show draaiende te houden.