Rol van mode

Mode is een veelzijdig begrip. Voor veel mensen betekent het weinig maar voor anderen betekent het alles. Voor sommigen is kleding slechts een middel om het lichaam te bedekken en warm te houden, voor anderen is het de belangrijkste vorm van zelfexpressie. De rol van mode is ook belangrijk in cultuur. Het kan bij een bepaalde cultuur horen en wanneer anderen deze culturele aspecten overnemen of veranderen kunnen er spanningen ontstaan. De rol van mode wordt mooi beschreven in de film The Devil Wears Prada waar de hoofdredacteur van een groot modeblad beschrijft hoe ver terug een ‘gewone’ niet modieuze trui teruggaat in de geschiedenis van mode.

Voor veel jonge designers is het ontwerpen van de volgende grote kledinglijn een droom. Designers zoals daily paper die sportieve maar ook stijlvolle kleding ontwerpen proberen het groot te maken in de modewereld. De modewereld is natuurlijk ook hard. Dit is bijvoorbeeld zichtbaar in televisieprogramma’s zoals project catwalk. Er zijn veel jonge modeontwerpers die het niet redden maar ook een aantal die het heel groot maken. Een van deze ontwerpers was Sid Neigum die in de verenigde staten als entrepreneur een kledinglijn begon. Hij gaf zelf aan geen grote hoop te hebben toen hij zijn kledinglijn begon omdat het moeilijk zou zijn om te concurreren met grote kledinglijnen die gigantische budgetten hebben maar desondanks werd hij erg succesvol.

Tips

Hij geeft een aantal tips om een grotere kans te hebben om succesvol te zijn als designer. Zo merkte hij bijvoorbeeld dat het voor zijn werk belangrijk zou zijn om vaak te vliegen hoe dan ook dus het was niet zo belangrijk om in de grote modesteden zoals New York of Parijs te wonen. Hij plaatste zijn werk in Toronto zodat hij minder afleiding had. Ook omdat zijn werk produceren in Toronto een stuk goedkoper dan bijvoorbeeld in Parijs of New York is dit een betere optie.

Een andere goede tip die hij geeft is om te focussen op de juiste niche. Hij geeft aan dat wanneer je de duurste kleding ontwerpt het moeilijk is om geld te verdienen aangezien de klanten die zulke dure kleding kopen erg schaars zijn. Hij ontwerpt zelf wel voor de hogere kant van de modewereld maar het is wel nog betaalbaar voor gewone klanten. Op deze manier krijgt hij het beste van twee werelden. Zijn kleding is exclusief genoeg dat het wordt opgepikt door mode recensenten en schrijvers maar ook betaalbaar genoeg voor een bredere markt.